torsdag 7 juni 2012

LÄRARRUMMET.

                    förhandspublicerat inlägg - godingar från det gångna skolåret                

På fredag gick jag till lärarrummet för att fråga var en specifik lärares bord fanns, då jag skulle lämna in ett arbete.
Då jag kommer in i lärarrummet står engelska läraren (som förövrigt bara kan engelska) framför mig, så jag harklar fram min fråga.
"Hi! Where does Elisabeth Rehn has her table?"

Lärarna tittar på varandra fram och tillbaka. En enorm tystnad härskar. Jag upprepar frågan. Lärarna tittar på varandra fram och tillbaka. Det uppstår en äcklig tystnad igen. Lärarna är tysta och jag tvingas fråga fem gånger till. Plötsligt säger en av lärarna att det inte finns någon Elisabeth Rehn i vår skola. Men det vägrar ju jag, som haft läraren att undervisa mig, att tro på. Jag ser liksom inte i syne. Efter att lärarna tittat från och tillbaka på mig som en idiot allt för många gånger, frågar en av lärarna i rummet om det är en viss Elisabeth * jag söker efter.
Och det var det.

Resten av dagen gick jag runt och sa att det MÅSTE finnas någon lärare i skolan som heter Elisabeth Rehn. För jag hade enligt vad jag kunde minnas sett henne på skolans hemsida. Fortsätter fundera resten av dagen, även om alla mina vänner säger att det inte finns någon sådan lärare.

Då jag 4 och en halv timmar senare sitter på väg hem från skolan, slår det mig. Elisabeth Rehn är inte en lärare i skolan - hon är en politiker som sitter i riksdagen.

Jag vill inte ens tänka på vad lärarna tänkte om mig och mitt plötsliga intågande i lärarrummet frågandes var hon hade sitt bord.

// Heidi, förvirrad

1 kommentar: