tisdag 6 december 2011

6.12.2011

Idag är det Finlands självständighetsdag, Finland fyller 94 år.

Även fast jag ofta gnäller om att jag inte trivs i Finland, finns det nog en sanning att det här är det bästa jag varit med om. Det bästa jag varit med om, även om det finns så otroligt mycket i mitt liv, jag velat hoppa över. Så mycket som jag aldrig borde ha måstat genomgå. Sådant som jag kanske aldrig hade genomgått om jag varit någon annanstans.
Men samtidigt är det dehär som har gjort mig till den jag är idag, till den jag alltid kommer vara.
Och det är skrivet i stjärnorna. Det är verklighet.

För jag får äta mat, jag har tak över huvudet, jag kan vakna och känna att det är fred, jag får tycka om vem jag vill, jag får vara den jag är. Utan att någon säger nej. Och det är kanske det finaste. Att här, hindrar ingen mig. Ingen. Jag har en framtid.

Grattis till Finland, och sen det största tack någonsin åt krigsveteranerna som har gjort denhär sagan möjlig. Den finaste saga som vi någonsin kommer få höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar